PARUT YANG LAMA JANGAN DIBIARKAN BERDARAH KEMBALI..

April 1, 2009 at 7:05 am (Uncategorized)

termenung

Parut yang lama jangan dibiarkan berdarah kembali…cewah, cam jiwang jer kan bunyinya..Setiap orang pasti ada persepsi yang berbeza terhadap ayat tu. Rasa-rasanya pendapat yang majoriti akan bagi ada dua kot.. Semuanya daripada pengalaman aku dan orang-orang sekeliling yang pernah dikongsi bersama…Kiranya ini realiti,bukan fantasi tau.

Persepsi yang pertama, seandainya ayat tersebut ditujukan padanya dan masih ada rasa sayang dalam dirinya, dia akan cuba berusaha untuk memperbaiki kesilapan lalu dan berharap dirinya diberi peluang untuk kali kedua agar hubungan kedua-dua belah pihak akan lebih harmoni dan mesra lagi. Percaya tak kalau aku kata pasangan ini pasti lebih bahagia lagi?Tapi bergantung juga pada empunya diri..,andai kedua-duanya sentiasa bertoleransi,pasti bahagia menanti. Insan yang telah melukakan hati orang itu, pasti akan sentiasa melakukan yang terbaik untuk merawat parut lama agar tidak berdarah kembali dan memastikan tiada lagi luka yang baru..

Persepsi kedua pula, bukannya dia tidak sayang lagi kat orang yang pernah dilukai olehnya, tetapi kerana dia berasa bahawa mungkin orang itu akan lebih bahagia pabila dia tidak muncul lagi dalam hidup insan terluka itu….Mungkin dia rasa dia tidak mampu membahagiakan dan mengubati hati insan terluka itu…Maka, dia hanya memohon kemaafan dan mengundur diri agar orang yang terluka itu dapat hidup tenang.Hemmmm..aku pernah alami situasi ni..hehe..Bagi aku, melukakan hati orang lebih perit dan terseksa daripada hati terluka…Betulkah???Semuanya bergantung kepada seseroang individu itu sendiri.Apatah lagi jika dia terpaksa melukakan hati orang,bukannya dengan kerelaannya sendiri.Hidup terasa tidak tenang andai tiada kata maaf diberi setelah kemaafan dipohon..Berbelit-belit la erk ayat aku ni..huhu..

Percaya tak…,ada orang pernah memberitahu aku, “Sekarang ni produk nak hilangkan parut dah banyak, jadi senanglah nak hilangkan parut dihati” ?Walaupun dia hanya bergurau…,aku juga terasa.Bagi aku, aku melukakan hati orang lagi terseksa, apa dia senang-senang je nak lukakan hati orang?Huh…cuba fikir,apa yang akan terjadi pada insan-insan yang tak kuat semangatnya…Aku pernah jumpa,ada yang sanggup ambil pil khayal untuk hilangkan sedih, ada pulak yang sanggup bunuh diri..bagi yang masih berfikiran waras, pasti akan menganggap ada hikmah disebaliknya dan akan mendekatkan lagi diri pada Tuhan.

Tapi semua ni hanya kita yang mampu tentukan sama ada nak pilih jalan baik atau salah…Hanya kita yang boleh ubah diri kita dan tentunya dengan sokongan orang di sekeliling kita, Insya-Allah semuanya akan berjalan lancar. Ingatlah, Allah sentiasa menguji kita..andai kita tidak melupakan-Nya, pasti Dia tidak melupakan kita…Wallah hu a’lam bi sawa’

2 Komen

  1. raihan said,

    salam syamsi…
    entry awak ni.mcm dituju kat sy(hihi,perasan x sy?)
    btw,nice blog…:-)

    • syamsiwahsyi86 said,

      hehe..xde ar..actually blog yang saya tulis ni, kebanyakkannya, saya dah tulis awal..tapi x de masa nak publish je..hihi..yela,keje saya pun asik nak edit portal site sy je..jadi blog ni kadang2 je la leh nak post..

Tinggalkan Jawapan

